سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سامانه اینترنتی شهرستان اسفراین

خراسان شمالی - شهرستان اسفراین
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خراسان شمالی - شهرستان اسفراین


پنج شنبه 4بهمن 1386

لینک دوستان

جوکستان ، اس ام اس ، جوک ، لطیفه ، طنز ،jok+sms
ایده های اخلاقی

لوگوی دوستان






تعداد بازدید

v امروز : 0 بازدید

v دیروز : 1 بازدید

v کل بازدیدها : 23024 بازدید

جستجو در مطالب

سالروز شهادت امام حسین و یارانش تسلیت باد

86/10/12 :: 5:26 عصر

خراسان شمالی

استان خراسان شمالی نگین سر سبزشما ل شرق ایران پس از ارائه لایحه دولت آقای محمد خاتمی با مصوبه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان در بهار سا ل1383رسما به عنوان یکی از استانهای کشور ایران تاسیس گردید.

خراسان شمالی با 28/100کیلومتر مربع وسعت و850000نفر جمعیت دارای 6شهرستان (بجنورد . اسفراین .شیروان . جاجرم . مانه و سملقان و فاروج ) 15بخش 40دهستان و بیش از 1000 روستای دارای سکنه می باشد. این استان از شمال کشوربا ترکمنستان (با 270کیلومتر مرز مشترک ) از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی از جنوب غربی با استان سمنان و از مغرب با استان گلستان هم مرز است.


ارتفاعا تی همچون آلاداغ , سا لوک , می سی نو یا مان داغی از مهمترین ارتفاعات و رود اترک به عنوان تنها روزخانه دائمی وپر آب شمال شرق کشور دراین استان جریان دارد.

تاریخ و فرهنگ

وجود 606اثر تاریخی و محوطه های با ستانی متعد د با سابقه چندین هزار سا له بیانگر غنای تاریخی این استان می با شد این سرزمین د رزمان اشکاانیان از بلاد مهم نساء و اقوام پا رت بوده و در طول تاریخ گذرگا ه حکومت های متعددی بود ه است .

خراسان شمالی (گنجینه فرهنگ ها ) با قومیت های مختلف کرمانج , فارس (تا ت) ,ترک ,ترکمن , کرد و اقلیتهای بلوچ ,عرب ,لر , ترک ها و فارسهای مهاجر دیار وفاق مذهب و قومیت می با شد.

جا ذبه های تاریخی و گردشگری خراسان شمالی

ارگ تاریخی بلقیس در اسفراین , بنای سنگی اسپاخور در مانه و سملقان , قلعه جلال الدین جاجرم ,آینه خانه و عما رت مفخم بجنورد, چها ر تاقی تیموری شیروان و امامزاده سید حمزه فاروج از آثا ر تاریخی شاخص این استان می با شد بخش قابل توجهی از پا رک ملی گلستان روستای زیبای در کش در مانه سملقان , رویین در اسفراین , گلیان در شیروان و بش قارداش بابا امان و اسفیدان در بجنورد از جا ذبه های گردشگری استان بشمار می رود

شهرستان اسفراین با 5192 کیلومتر مربع وسعت در دامنه جنوبی کوههای آلاداغ و جنوب کوه شاه جها ن قرار دارد.اسفراین از شما ل به شهرهای بجنورد و شیروان از جنوب و جنوب غربی به شهرستان سبزوار و استان خراسا ن رضوی , از شرق به شهرستان های قوچان و سبزوار و از غرب به بجنورد محدود است . قله شا ه جهان از مهمترین ارتفا عا ت و رود قره سو , بید واز و رویین از مهمترین رودهای آن است.

پیشینه تاریخی اسفراین

شهرستان اسفراین از اقامتگاه های اولیه اقوام آریایی و قسمتی از سرزمین پارت ها بشمار می رفته است و در زمان اشکانیان و ساسا نیا ن اسفراین جزو ابر شهر نیشابور بوده و اهمیتی خاص داشته است .

روستاهای آباد و پر آب و مزارع سرسبز این دیار نشان از آشنایی قدیم مردم این منطقه با شیوه های آبیاری وسد سازی دارد سد مها ر که احتمالا مربوط به دوره سا سا نیا ن است و بعد ها توسط تیموریا ن تعمیر و مرمت شده موید این نظر است اسفراین در حمله اعراب نیز آباد بوده این شهر در دوره افشا ریه با خشک سالی و ویرانی روبرو شد و مردم به میان آبا د که محل کنونی شهر اسفراین می با شد کوچ نموده و در آنجا سکنی گزیدند. اسفراین دارای یک شهر و 3بخش مرکزی ,بام و صفی آبا د می با شد.


اسفراین مهد کشتی چوخه ایران

هرساله سیزده و چهارده فروردین ماه در بهار طبیعت بزرگترین مراسم کشتی چوخه ایران در شهرستان اسفراین برگزار می گردد. این مراسم اولین وتنها مراسم کشتی چوخه سنتی ایران است که در فضای بیرونی وبر روی خا ک در گود زینعلی خان ( شما ل شهر اسفراین ) برگزار می شود در این رقابت زیبا کشتی گیران با فنون خاص چوخه همراه با نواخته شدن دهل و سورنا با هم به رقابت می پردازند هر سا له بیش از 200هزار نفر از این رقا بتها دیدن می نمایند که تعداد قابل تو جهی از این تماشا گران برای دیدن این مراسم سنتی از اقصی نقاط کشور به اسفراین سفرمی کنند.

 


لیست کل یادداشت های این وبلاگ


موزیک

 
منوى اصلى

خانه v
شناسنامه v
پارسی بلاگv
پست الکترونیک v
 RSS  v

مدیر سایت

خراسان شمالی - شهرستان اسفراین
فاطمه حسین پور
شهرستان اسفراین

لوگوى وبلاگ

خراسان شمالی - شهرستان اسفراین

پیوندهای روزانه

template designed by esfarayen